Katalysatorstölder fortsätter ligga på höga nivåer

18 april 2023

Stölder av katalysatorer fortsätter att ligga på höga nivåer. Under första kvartalet i år har det stulits 2038 katalysatorer. Detta går att jämföra med samma period förra året då det stals 2021 katalysatorer. Det visar den senaste statistiken från Larmtjänst.

Mellan den 1 januari och 31 mars har det stulits 2038 katalysatorer, vilket innebär en marginell ökning jämfört med samma period 2022. Statistiken avser skador anmälda till försäkringsbolagen och omfattar således inte fordon som saknar försäkring för dessa skador.

Anledningen till att katalysatorerna är stöldbegärliga är för att ädelmetallerna i komponenterna betingar ett högt värde.

- Råvarupriset på ädelmetallerna Rodium och Palladium gick upp kraftigt under 2021, men nu kan vi se en viss nedgång av priset vilket framöver skulle kunna ha en positiv effekt på stöldutvecklingen, säger utredare Fredrik Lindstedt på Larmtjänst.

Toyota är det fabrikat som är mest utsatt för dessa stölder, framför allt modell Prius med årsmodell 2004–2010. Av de Volvobilar som blivit utsatta är de flesta av årsmodell 1990–1999.

Skadekostnaderna under perioden uppgår till 39 miljoner kronor, vilket är på samma nivå som förra året.

- Vid en stöld är det tyvärr inte bara att byta komponenten. Eftersom katalysatorn är en del av avgassystemet så kan man behöva byta hela systemet. Det finns även sensorer som sitter vid katalysatorn som kan behöva bytas och allt detta gör ju så att kostnaderna blir höga vid varje stöld, säger Fredrik Lindstedt.

De mest drabbade polisregionerna är Stockholm (493), Syd (551) och Väst (387). Bryts statistiken ner på länsnivå så sker flest katalysatorstölder i Stockholms län (492) och Skåne län (433).

För att undvika stöld tänk på följande:

• Parkera din bil i ett garage eller i en upplyst och öppen miljö.
  • Märkprodukter. Detta kan ha en avskräckande effekt.
  • Använd larmsystem.

Om statistiken:

Genom ett samarbete med CAB Group AB har Larmtjänst fått tillgång till statistiska uppgifter ur kalkyleringssystemet CABAS. I CABAS registreras verkstadsorten. Däremot finns ingen information om stöldort. Stöldplatsort och verkstadsort behöver inte nödvändigtvis överensstämma. Det bör noteras att statistiken endast omfattar stölder som omfattas av försäkring. Statistiken underskattar således det faktiska antalet stölder.

Kontakt: Åsa Lundin, kommunikatör Larmtjänst, tele: 08- 522 784 39, asa.lundin@larmtjanst.se, www.larmtjanst.se

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom.

Glömt lösenord
Ange användarnamn. Ange lösenord.

Registrera användare

Här kan du som jobbar med försäkring och utredning av brott registrera dig för att ta del av våra extranätssidor. Har du frågor om inloggning och lösenord maila webmaster@larmtjanst.se Extranätssidorna omfattas inte av utgivningsbeviset.

Registrera

Ange din registrerade e-postadress för att få ett nytt lösenord skickat till dig.

Byt ditt lösenord här. Efter lösenordsbytet loggas du in automatiskt.

Du kan även ringa in ditt tips på 020-325 325 Bifogade filer får max uppgå till 15MB. Du kan även klistra en länk till bilderna i tipsfältet